Red Star Line Museum trekt de stad in en zoekt veldwerkers

Het Red Star Line Museum is op zoek naar enthousiaste veldwerkers. Met een nieuw project wil het museum de collectie over landverhuizers uitbreiden, verbreden en actualiseren met meer recente levensverhalen. De focus van het project ligt op verhalen van mensen die gevlucht zijn als kind. Om die verhalen te verzamelen is het museum op zoek naar mensen die met beide voeten in de hedendaagse diverse maatschappij staan. Daarnaast is het Red Star Line Museum geselecteerd met hun nieuw project ‘Thuis in het Red Star Line Museum’ voor de projectoproep van de Vlaamse Overheid ‘Nederlands Oefenen’.

Het Red Star Line Museum vertelt het verhaal van miljoenen Europeanen die hun geboorteland hebben achtergelaten, op zoek naar een beter bestaan. Het museum lanceert een oproep naar veldwerkers die actief verhalen verzamelen van mensen uit Antwerpen en daarbuiten. De veldwerkers hebben zelf een  migratieachtergrond, een vluchtverleden of affiniteit met de thematiek ‘vluchten als kind’. De verhalen zullen toegevoegd worden aan de collecties van het museum en zullen de basis zijn van een aantal kleine en grote producties en tentoonstellingen tussen 2019 en 2021.

foto: Filip Dujardin

Wendy komt uit Peru en is één van de eerste veldwerkers van het veldwerkersproject van het Red Star Line Museum. Ze kwam via een collega terecht bij de Chileense Daniël Torres, een  politiek vluchteling. “Ik ontmoette hem voor het eerst bij de Latijns-Amerikaanse Federatie van Antwerpen. Hij werkte daar als vrijwilliger.” De grote vraag voor Wendy was hoe ze met hem over dat gevoelige thema zou praten. Tijdens zijn eerste interview zag ik dat hij het moeilijk had. Oude wonden uit zijn verleden werden terug opengemaakt.”  Toch was Daniël blij dat iemand naar hem luisterde. Het was de eerste keer dat iemand buiten zijn familie zo geïnteresseerd was in zijn verhaal. “Samen halen we herinneringen op en reizen we terug naar het vluchtverleden van Daniël. Het herbeleven van je verleden als vluchteling is een emotionele rollercoaster. Ook voor mij was dit een emotionele ervaring waar ik ontzettend veel uit heb geleerd. Dankzij dit project kan ik doen wat ik graag doe. Ik werk in een open en creatief team en leer nieuwe mensen kennen met een interessant levensverhaal.”

Praktische info

Verhalenbus

Binnen de projectoproep ‘Nederlands Oefenen’, een verzameling  initiatieven rond oefenkansen Nederlands voor anderstaligen, is het project ‘Thuis in het Red Star Line Museum’ uitgekozen voor een fikse subsidie. In aanloop naar de vijfde verjaardag van het museum (september 2018) zal een verhalenbus de stad doorkruisen om verhalen van bewoners te verzamelen over aankomen en zichzelf thuis voelen in Antwerpen. Met dit project wil het Red Star Museum anderstaligen actief en zichtbaar inschakelen en zo een ruimere en duurzamere samenwerking uitbouwen met anderstaligen in de vrijwilligerswerking van het museum. De museumploeg is verheugd met de waardering die ze krijgt voor de rol die ze in de samenleving wil opnemen.

Meer informatie: http://www.integratie-inburgering.be/nederlands-oefenen-projectoproep

Karen Moeskops

Directeur Red Star Line Museum, Stad Antwerpen

Nadia De Vree

Perscoördinator Musea en Erfgoed , Stad Antwerpen

Over Red Star Line Museum

Het Red Star Line Museum nodigt u uit op een bewogen reis in het voetspoor van de landverhuizers. Maak kennis met de passagiers en vergezel hen op hun trip vanuit hun geboortedorp naar havenstad Antwerpen. Aan de kade wachten de oceaanstomers van Red Star Line met bestemming nieuwe wereld. Even boeiende als persoonlijke verhalen vergezellen u tijdens de overtocht. Aan de overzijde van de oceaan neemt u afscheid van bekenden.

Met de steun van: het departement Cultuur, Jeugd en Media

Montevideostraat 3 2000 Antwerpen